SAMOS 3e gången gillt…

Men YEEES 🙏🙏🙏äntligen kom vi iväg, osäkert ända in i det sista om vi skulle komma iväg eller inte!!

Inflygningen här gjorde nästan ont i hjärtat, fast av glädje💙Vi var inte i Grekland alls 2020 så längtan efter favvolandet har suttit som en klump i 2 år…!!!!!

Här när jag äntligen sätter fötterna på grekisk mark igen den 15/8 2021 så kan det faktiskt ha kommit en & annan glädjetår!!!🥲

Hela denna resa är en knepig kombo faktiskt…..en ö bokad som blackfriday charter-resa förra hösten…..en sistaminuten charter & boende o ö-byte samt båtresor däremellan fixat själva!!!!😅vi har inte åkt charter på jättelänge, men just nu i rådande pandemi läge kändes det tryggt o boka just charter med tanke på alla reguljärflyg man hört om som ställts in både hit & dit……samt om UD skulle ha avrådit från resor så hade det gissningsvis gått fortare med återbetalningen genom ett resebolag.

Vi startar alltså på ön Samos & denna 1a destination var alltså vår sistaminuten resa!!!😅 Vi bor mitt på hamnpromenaden & har en jättebalkong med härlig utsikt inkl alla el-ledningar!!!🧿 Gertrud på just ”Pension Gertrud” tar hand om oss på bästa sätt hela veckan!!!

Det blåa huset ovanpå taverna ”Four Season” …..där längst upp till höger bodde vi!!!💙💙💙 trots 2 tidigare besök med andra boenden i just Pythagorion hade vi ingen aning om att här låg ett litet pensionat.

1a eftermiddagen blir en slappedag på närmsta stranden Remataki beach mitt i byn!!!🇬🇷💙🇬🇷

Dag 2 startar vi faktiskt med att ta båten ut till Psili Ammos stranden…..vi gillar den beach’en & känner behov av en slappe-dag till!🌞Munskydd som gäller på båten när den ligger i hamn…….10m utanför = munskydd av!! Överlag gällde munskydd överallt inomhus….affären- taxi- buss etc.

Psili Ammos beach, den som ligger öster om Pythagorion (finns 3 stränder med samma namn) är en underbar sandstrand som är långgrund och har kristallklart vatten….finns ett par boenden samt en handfull med olika tavernor!!🧿

Dofterna – ljuden blir som balsam för själen och landa här en dag…..

Lunchen består av grekisk sallad – Tzatziki – bröd – Dolmadakia – kolokithakia tiganita på taverna ”Almyriki” som ligger i backen på vägen ner till stranden…..just denna tavernan har vi inte testat innan, har bara ätit vid dom som ligger nere på beachen. Behöver jag säga att maten här var sååå sjukt gooo👌😋👌lönar sig ofta att bara gå ett stenkast bort.

Dag 2 tänkte vi ta oss ut på äventyr med vespa, men startar morgonen med en promenad på ”blåa gatan” i Pythagorion!!👇💙👇💙👇

Sen hämtar vi vår hyrda MC vespa & startar med att tanka fullt!😁

Vi behöver ta ut mer kontanter & då vi vill göra det i en uttagsautomat i anslutning till en riktig bank, så tar vi sikte på Samos stad Vathy först!!!

Vi formligen ÄLSKAR ”Bougatsa” till frukost & letar upp ett litet bageri när vi fyllt plånböckerna😂1a av vääldigt mååånga Bougatsa frukostar denna resa!!!🙈

Strosar runt en sväng inne i centrala delarna av Vathy då jag på torget får syn på dessa ur-söta gubbar som sitter på torget👇💙👇ställer frågan om jag får fotografera dom (på grekiska) & dom blev sååå glada att jag blir lycklig ända in i själen.

Dom som läst min blogg tidigare vet att jag har en enorm förkärlek till dom äldre grekerna!!!🧿

Tar en promenad nere vid hamnen oxå men kör sen vidare mot vårt 1a mål…..som är en liten by vid namn ”Paleokastro” helt utanför dom flesta turisternas vetskap!! Vi har fått ett insidertips om en fantastisk taverna där som vi tänker äta lunch på😊(Gertrud på pensionatet bekräftar att tipset & tavernan är wooow)

Vy över Samos stad Vathy på vägen mot byn Paleokastro….👇

Vi flanerar omkring en stund & hittar till taverna ”Triantafyllos”!!!🙏🙏🙏Sååå tacksam över detta tips…..bara vi & greker här samt en himla massa katter!!! Vi stannar här i flera timmar….ljuvligt att bara insupa atmosfären runtomkring!!💙

Jag är pälsdjurs allergiker men ändå är det alltid till mig djuren dras!!!😅& just denna lunchen fick jag omöjligt ha ifred!!!👇😻👇

Efter lunchen kör vi mot klostret ”Zoodochos pigi”som har en heeelt makalöst vacker utsikt!!!👌👌👌Efter en rundtur där har klockan blivit ganska sen eftermiddag/tidig kväll & vi styr hemåt igen!!

Dag 3 har vi hyrt jeep för ett par dagar framöver….

Vi besöker byn ”Kokkari”👇👇

Här kan man strosa runt i timmar & fotografera……

Efter ett tag måste det bli goofika!!😋

Vi tar en tripp till vattenfallet ”Potami”…….ta riktiga skor om ni vill dit & INTE flippflopp som jag hade😂🙈😂jag lever i flippflopps i Grekland & kommer väääldigt ofta på mig själv med att ha fel skor som sitter på fötterna för ändamålet!!! (Ni anar inte hur många blickar o gapskratt jag har fått av maken min genom åren)

Man börjar med att gå en bra bit i skuggig skog & har en rinnande bäck utmed stigen hela tiden…..sen uppenbarar sig detta!!!👇👇👇

Man kan iaf uppenbarligen klättra i extremt branta trappor med flippflopps men väl uppe på det lilla fiket som serverar enklare maträtter oxå fick vi reda på att sista biten är grym o gå även i riktiga skor🙈så då gav jag upp!!!😂

En annan av dagarna beslöt vi oss för att besöka ”Pythagoras grotta”👇

Pythagoras grotta ligger ovanför Votsalakia (ca 3km) på den östra sidan av Samos högsta berg Kerkis……det går en liten väg hela vägen fram till ett litet fik, där ställer du bilen om du inte vandrat hela vägen från Votsalakia. Sen är det en himla massa trappor för att ta sig upp sista biten……väl värt enbart för utsikten som är såå vacker!!!💙

Efter grottorna tar vi ett snabbt besök på den 2a Psili Ammos stranden öster om Votsalakia!!!👇

……& sen kör vi vidare för lite lunch i ljuvligaste lilla fiskebyn Ormos Marathokampou!!!🇬🇷🧿🇬🇷

Efter en sanslöst goo lunch på en av dom mysiga tavernorna……..ja, då strosar jag omkring i ett par timmar här…..älskar detta lilla smultronställe!! Står & tittar på bra länge när en medelålders man håller på & hissa en ny flagga intill hamnen……så länge att han till slut skriker ”stå inte bara där o titta på, kom hit & hjälp mig ist”😅 Så tänk på detta om ni besöker byn snart att jag faktiskt hjälpte till i säkert en kvart för att få nya flaggan hissad!!!

Lite roliga & läsvärda skyltar utanför tavernorna!!!👍😅👍bra budskap enligt mig som provade båda faktiskt.

Kvällen ägnar vi åt den fantastiska bergsbyn Manolates som ligger ovan Näktergalsdalen ca 2mil från Kokkari…..vägen som slingrar upp till byn är grön lummig o vacker.

I Manolates finns flera hantverks & souvenir butiker, några tavernor och drygt 150 bofasta invånare samt en storslagen utsikt på många ställen.

Vi strosar runt en stund, hälsar på prästen & fotograferar i varenda hörn!!!

Tar oss allra allra högst upp i byn & avslutar vår dag på Lukas Taverna…..vackrare middags utsikt är nog svårt att hitta!!!👇👇👇

Nästkommande morgon kliver vi upp i ottan…..jag har en Instagram vän ”Niko” som bor i Kanada men har sina äldre släktingar boende på Samos…..om jag fattat allt rätt är han själv född i Kanada men hans föräldrar härstammar från den lilla bergsbyn ”Kosmadaioi”.💙Flertalet gånger har han lagt händelser & filmer på en vandring till ”Kakopereto grottan”…..& nyfikenheten på att göra den vandringen har bara ökat för varje gång…..

Så vi tar oss alltså tidig morgon upp till den lilla bergsbyn Kosmadaioi & hade tagit för givet att vi kunde köpa med oss vatten därifrån 🙈 (det misstaget gör vi inte om, även om just detta misstag gav oss minnen för livet!!❤) Inga problem tänkte vi & stannar till & parkerar vår jeep alldeles i början av byn…..vi har läst oss till att det iallafall ska bo ca 80st i byn…..vi går in i den absolut sömnigaste by ni kan tänka er, ser ett par hönor & hör en tupp och passerar en väldigt stängd taverna🙈fortsätter uppför backarna & nu är kl ca 10 & solen börjar så smått gassa, jag börjar få lite panik….vi måste få tag PÅ VATTEN ju, vill verkligen inte vända om neråt igen ca 12km till studentstaden Karlovassi som är närmast civilisation….vägen hit upp tog jättelång tid🙄Dom som kört upp till öde bergsbyar i Grekland vet vad jag menar…..12km här känns som typ 10mil hemma😅

Men då plötsligt ser vi henne……& blir såå glada😁Hälsar Kalimera & passar samtidigt på att fråga vart vi kan köpa vatten??när öppnar tavernan etc etc……får till svar :- tavernan öppnar inte förrän ikväll!!! När Stella som tanten visar sig heta hör vad vi ska göra bjuder hon hem oss till sig & sin man Giorgios…..sätter oss på sin altan – ropar på Giorgios & hämtar en flaska vatten……under tiden frågor Stella om vi kan tyska??🤔Giorgios har jobbat i 8 år i Tyskland och kan lite av språket……varken jag eller min man har läst tyska😂🙈😂Så samtalet fick helt enkelt flyta på med den grekiska jag förmår samt kroppsspråk från min man!!!

Innan vi lämnar Stella & Giorgios så har dom berättat om barn o barnbarn & några 80 personer bor det inte alls i byn, ca 30 bofasta året runt finns enl Stella…vi får träffa deras kattungar…..dom vill bjuda på ouzo men vi tackar nej o berättar att vi tänker vandra till Kakopereto Cave……:- jaja svarar Giorgios då är det nog bäst att avstå ouzo’n🙈Stella kommer ut med ytterligare 2st 1,5L flaskor med vatten – en påse ljuvligt goda druvor & ca 10 plommon❤ När vi vill lämna en slant så blir dom förnärmade och avstyr bestämt med ett högt NEJ & ordet ”Φιλοξενία”….ordagrant översatt tror jag det betyder gästvänlighet, men har förstått av greker att om man kommer som en främling till någon så går man ut/skiljs man som vän!!!🙏💙🙏💙🙏💙🙏💙🙏💙🙏

Mötet med Stella & Giorgios kommer vi bära med oss hela livet!!!❤

Men i takt med att värmen stiger så behöver vi ge oss iväg…..på skumpiga offroad vägar tar det oss ytterligare med jeepen ca 40min att nå starten.

Går en bit på en hyfsad stig & sen når vi starten….👇👇👇

Den 1a biten var rena motorvägen som synes😂ne, skämt åsido…..det blev bara värre o värre….

Å när vi gått drygt halvvägs vilket tog en stund med rullgrus o ren bergsklättring på sina ställen……så kommer vi hit & ser långt långt borta kyrk-grottan men också att mängder av staket rasat…….så hur gärna jag än ville gå hela så inser jag med tårar i ögonen vår begränsning & vi fattar tillsammans beslutet att ge upp & vända😪

Besvikelsen är stor…..men vi tar oss till Tsamadou beach utanför Kokkari & vädret visar +33°c så ett dopp är välbehövligt!!!

En av kvällarna byter vi ut vår altan & tar en vätskepaus på mysigaste lilla tvärgatan i Pythagorion…….👇

Tror dom boende kallar detta lilla torg mitt i byn för ”Metaxa torget”👇

Blomstergatan – Flowerstreet!!👇🌺🌼🌿🌷🌸🏵☘🥀💐🌿👇

Underbara hippie stranden ”Papa’s Beach…..några kilometer väster om Pythagorion & strax intill Ireon…..👇

Näst sista kvällen behövs en fotopaus i alla trappor på vägen upp mot Lakis Taverna……..😂🙈😅

Sista dagen tillbringar vi till havs med bouzouki spelande kapten Antoni….💙En båttur jag såå varmt rekommenderar………

En heldagsutflykt & lunchen på båten är magisk……🇬🇷💙🇬🇷

Mina 3 måsten på Samos

1. Ät på tavernan Mermizeli i Pythagorion…..ligger näst längst bort på hamnpromenaden räknat från Remataki beach!!!👌💯😋

2. Besök bergsbyn Manolates

3. Åk med bouzouki spelande kapten Antoni en dag till havs……

Tack alla som orkat läsa ända hit🙏🙏🙏Nästa inlägg kommer att handla om vår vecka på Ikaria!!!🇬🇷💙🇬🇷För den som vill se rörliga filmer/händelser från hela sommarens resa så hittar ni mig på Instagram här 👉https://www.instagram.com/nennessons/?hl=sv längst upp på min startsida finns runda ringar = höjdpunkts album…tryck på ”Samos” så ser ni hela vår resa i rätt ordning!!!

6 reaktioner till “SAMOS 3e gången gillt…

1. Äntligen fick du resa och vi får läsa dina berättelser 😍 känner mig igen på mång ställen där vi strosade tillsammans. Ni har haft det bra där ser jag och som vanligt spännande beskrivet 😉

Gillad av 1 person

1. Tusen tusen tack!!!!🙏😍🙏Jaaaa, det var sååå himla ljuvligt & äntligen vara på plats i favvolandet igen!!!🇬🇷💙🇬🇷Kul du kände igen en del!!👍😁👍

Gilla

1. Men tusen tusen tack Raija för såå otroligt fina ord & fantastisk respons!!!!🙏😍🙏Blir på riktigt jätteglad att det gillas!!!😁Vem vet…..jag gillar ju & skriva om självupplevda saker så kanske🤔….plötsligt händer det!!!😉💞

2. Vilken resa ni var med om. 👍 Så mycket ni har upplevt!! 😊🌞 Tänk och komma så nära inpå befolkningen med vespa och Jeep. Underbara Grekland! ❣️😊 Vackra foton, vilka färger. Jag och en väninna hyrde vespor för ca 20 år sedan. Det var på Kreta, vi körde upp i Olivlundar och i småbyar. Vidare ner mot havet o badade vilket svalkade i hettan. Det var en upplevelse. 😊 Tack för att ni delar med er! 🙏

Gillad av 1 person

1. Tack!!!🙏Jaaa, vi hyr nästan alltid vespa & ger oss ut på äventyr!!!😁Visst är Grekland fantastiskt vackert!!!👍🇬🇷💙🧿🙈Älskar o ta oss till oturistade bergsbyar!!! Stort tack för din fina feedback och härliga kommentar!!!!😍