NAXOS med barnbarn!!!🧿💙🇬🇷

Luffen sommaren 2022 fortsätter & med ön AntiParos bakom oss så sitter vi på båten mot Paros & på Paros fick vi spendera dryga timmen…där 90 % av den tiden blev på lekplatsen bakom hamnen…..o lite glass ätande såklart.

Vänta är kanske ingen favorit syssla när man är liten…..👇😂👇

Men lite spännande är det allt & sitta på sin väska o fundera över äventyret verkar Melina tycka….Snart alldeles snart ska vi gå på båten som ska ta oss vidare till ”Nachos” som Melvin säger😂😂😂Melvin har fortfarande inte varit på Naxos utan han har varit 1 vecka på ön Nachos!!!🙈

Väl ombord så finns det ganska mycket att sysselsätta sig med tycker barnbarnen…..

……det är nog trots allt lite spännande & båtluffa!!!🇬🇷🧿🇬🇷

Båt sightseeing med farfar…..

Vår vecka på Naxos kommer vi att bo på Agios Prokopios Hotel & som namnet redan skvallrat om så ligger det i byn Agios Prokopios……Hotellet ligger bara 150m från stranden o själva byn men väldigt lugnt o mysigt längst in på en gata. Hotellet har ca 18 rum och alla har luftkonditionering och kylskåp💙rekommenderar varmt detta boende till alla oavsett ålder.

Nästan direkt vi checkat in så knackar Melvin o Melina på Yiayia’s o Farfar’s dörr…..nu ska den härliga poolen upptäckas….

I trädgården på Agios Prokopios Hotel växer det vindruvor & några är mogna och då måste man provsmaka😋

Efter en härlig eftermiddag vid poolen traskar vi dom 150 meterna in till Byn. Jag har nästan slutat räkna alla gånger vi varit på Naxos, men gissningsvis har vi inuläget varit där ca 7v totalt…..dock är det 6år sen sist & mycket har hänt känner vi. Det är överlag mer trafik – mer turister och väldigt mycket mer solstolar på stranden än vid vårt senaste besök.

Tidigare gångerna vi besökt eller bott i Agios Prokopios har vi gillat maten på ”Ταβέρνα Ο Γιαννούλης” som ligger mitt i byn utmed vägen. Klockan är inte mycket & ändå lyckas vi knipa det sista lediga bordet och serveras en härlig middag!!👌😋👌Efter vi knyckt bordet börjar kön utanför ringla lång av folk som vill äta just här……så vill man nuförtiden äta här ska man nog komma väldigt väldigt tidigt eller boka bord om man vill slippa köa!!

Mätta o nöjda avslutas vår 1a kväll med en liten kvälls promenad på Agios Prokopios Beach……

Dagen efter är det stranden som gäller & vi promenerar dom 150m ner till beachen på den nästintill otrafikerade sidogatan från hotellet…..

HAVET & DESSA 2 ÄR…!!!!💙🧿💙

Dom kända Meltemi vindarna har nu startat upp för att stanna resten av vår öluff 2022🙈men än så länge blåser det inte sååå mycket.

& om man tröttnar på att bada eller badar så man blir skrynklig så kan man alltid hoppa längdhopp på stranden👇😂👇Vore kul o veta om det är andra turister som hoppat längdhopp på just Agios Prokopios Beach…??

När energin sen tryter så vinkar man bara in ”Donauts” mannen och fyller på energi igen……han har jobbat på stranden så länge vi kan minnas!!😊

På kvällen promenerar vi bort till den närliggande byn Agia Anna och fortsätter en liten bit till & äter på tavernan ”Paradiso” under trädet och njuter av den fina solnedgången här!!

En av våra dagar promenerar vi till Agia Anna igen för att hälsa på den kända hajen & titta på den lilla kyrkan…..

Byarna Agios Prokopios & Agia Anna samt Plaka stranden flyter liksom numera nästan ihop…..det är en ynnest att bo här ute och ha sååå många underbara stränder på gångavstånd…..även inkluderat trötta barnfötter!!!

På kvällen går vi från vårt hotell ut till huvudvägen i byn för att ta bussen in till Naxos Chora…..bussen går jätteofta under säsong…..typ var 20e minut….!! Vi åkte tidigt men kön fylldes snabbt på…..

I väntan på bussen kan man leta efter Pokemon…..😂

Vi startar med att gå ut till ”Portara” som är en ruin efter ett gammalt tempel…….

Väl ute vid Portara har man jättefin utsikt in mot Naxos stad…..

Här hjälper Melvin o Melina till att stapla stentorn för dom nära o kära vi mist…..

”Portara” påminner lite om en dörr & ligger ganska högt upp…….solnedgångarna här är oxå fina…..

…..men magarna börjar knorra så vi drar oss mot Choran’s virrvarr av mysiga gamla gränder för en bit mat….

Liten bildkavalkad följer nu från underbara Choran på Naxos!!!🧿🧿🧿

Tavernan på bilderna 👇☝️heter ”Μεταξύ μας” & är en av våra absoluta favoriter på Naxos….tror aldrig vi inte ätit här när vi besökt ön. Även om vi bara haft korta stopp på 1-2 övernattningar vid byte av ö när vi båtluffar så får just denna tavernan ett besök av oss……

Man tröttnar  ALDRIG på att strosa omkring här….🇬🇷🧿🇬🇷

Men slutligen hamnar vi just denna kvällen på Tavernan ”Flamingo” utmed hamnpromenaden….den ligger 1 våning upp, så kan va lite svår att se/ upptäcka…..man går in på baksidan från gränden & en trappa upp!! Denna familjeägda taverna har funnits sen 1991 & har väldigt ofta livemusik och uppträdande med både grekisk dans o porslinkrossning som ingår🙈lite svårt att förklara för småttingarna varför personalen på restaurangen slänger tallrikar på golvet…!!!👇😂👇

I detta läget börjar jag (Yiayia) bli väääldigt hes & vad jag inte visste var att jag dagen efter kommer att ha tappat rösten helt o hållet.🙄

Dagen efter vaknar jag alltså heeelt stum….har aldrig varit med om något liknande överhuvudtaget🙈 Fick inte fram ett enda ord/ljud. Maken ringer sjukvårdsupplysningen i Sverige & jag covid testar mig för säkerhets skull då vi om ett par dagar ska till pyttön Kimolos. Testet var negativt och jag är inte sjuk för övrigt. Detta låter förmodligen inte såå jobbigt, men jag lovar…det var fruktansvärt😭

Kommer på efter nån timme hur jag ska kunna prata med barnbarnen som inte kan läsa mess/anteckningar….jag skriver helt enkelt in meningar på Google translate & låter rösten där läsa upp vad jag skrivit🙈Inte helt optimalt lätt på stranden i Meltemi vindarna för dom att höra dock….just där & då är jag i efterhand mycket mycket tacksam för att jag inte visste att jag skulle förbli stum helt utan minsta talförmåga o utan röst i 9 DYGN!!!!!!

Morgonen efter kommer Melina med en fin teckning till Yiayia för att trösta!!👇💖👇Hon har ritat en resväska för vi är ju ute & båtluffar med rullväskor…….

Senare blir det en promenad igen bort mot Agia Anna Beach eftersom de små sett att man kunde hyra trampebåt där med rutschkana så vill dom ut på havet med Pappa och Farfar…..

På kvällen blir vi kvar & äter i vår hemmaby……

Melina gillar rosa & hon gillar att klätttra!!!!👇😂👇

Nöjd tjej letar pokemon igen….👇

På kvällen när solsängar plockas bort så plockas bord & stolar fram istället på Agios Prokopios Beach om man vill sitta och äta med sand mellan tårna även här……☝️

Veckan på Naxos börjar närma sig slutet & vi tar bussen ut till Plaka beach & gottar oss….

Havet är lika ljuvligt här om inte ännu ljuvligare…..bör upplevas om man är på Naxos enligt mig!!! 2 veckor sommaren 2009 bodde vi faktiskt just här ute!!!🧿

Kul att bada ovanpå sina föräldrar…..👇🥰👇

& kul att bygga sandslott med farfar….

Sista kvällen vi har tillsammans innan lilla familjen flyger hem så promenerar vi åter igen bort till lilla byn Agia Anna….vet inte vad det är med den lilla byn, men tycker nog att den är lite lite charmigare än Agios Prokopios där vi bor…..

Solen börjar gå ner & Melina står och dansar…..👇

Morgonen efteråt är det dags att säga hejdå till lilla familjen (eller rättare sagt skriva in det på Google translate och låta högtalaren säga det😉) Dom tar återigen inrikesflyget från Naxos till Aten & sen från flyg Aten – Köpenhamn…..själva tar vi oss till hamnen i Naxos stad & vidare mot ön Kimolos…….

En av våra dagar när rösten försvunnit åker jag & maken iväg själva på en MC-vespa & besöker några av Naxos helt fantastiska bergsbyar…..vilket nästa inlägg kommer handla om!!!💙

Naxos är den största & grönaste ön i kykladiska ögruppen, dock ganska bergig men med bördiga dalar. Invånarantalet är ca 17000. Vi brukar kalla Naxos för ”Navet i havet” då man ibland måste till ön för att byta båt som sen kan ta dig till nästa Ö. Ha i åtanke att det tar tid att utforska ön om man aldrig varit här innan…..vi upptäcker fortfarande oupptäckta pärlor vid varje besök trots många veckor sammanlagt på Naxos!!!!

Följ mig gärna på Instagram 👉https://www.instagram.com/nennessons/?hl=sv för bilder & rörliga händelser/filmer från olika öar!!😊

Mina 3 måsten på Naxos blir….

1. Plaka stranden!!

2. Ät på tavernan ”Μεταξύ μας” i Choran!!

3. Besök bergsbyn ”Apiranthos” beskrivning och varför i nästa inlägg😉

Tack till alla som orkat läsa/titta ända hit!!🙏🙏🙏ps..några av bilderna i detta inlägg har min svärdotter tagit!!ds.💞& hör och häpna…nästa ö som blir Kimolos där är jag tyst hela vistelsen…..rösten återkommer faktiskt först på Sifnos.

3 reaktioner till “NAXOS med barnbarn!!!🧿💙🇬🇷

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )