Kalymnos

Vi har varit på Kalymnos med hela familjen….barn & barnbarn för att fira min högtidsdag som infaller lite senare i sommar😃😃😃(& som jag för övrigt kommer att tillbringa på Schinoussa🇬🇷)

Nedan bild visar hur glad en liten 2 åring kan vara…..trots att man blivit väckt mitt i natten & får äta sin frukost fortfarande iklädd pyjamasen😍 & sittandes på sin resväska tidigt tidigt på Kastrups Flygplats!!!! Mitt 1a barnbarn ”Melvin”aki” som snart ska bli storebror!!💙💙💙

Men ja, vad tyckte vi då om Kalymnos??

Enligt mig så är det en väldigt väldigt fortfarande genuin Ö, där typiskt grekiskt vardagsliv pågår runt knuten……inte så mycket som är ”påtagligt” iordningställt för oss turister blev min känsla!!!💙💙💙

Ovan & nedan bild visar vår frukostutsikt från balkongen på hotellet…….

Jag ska villigt erkänna att första åsynen av stranden på ”nära” håll gjorde mig lite besviken, mest för att vi läst oss till att det skulle vara sandstrand & vi hade Melvinaki med oss som ÄLSKAR att bygga sandkakor!!! När vi kommer ner 1a kvällen o upptäcker att det är en grusstrand med mycket mellanstora stenar i!!😲😲😲

Vi bodde i byn Massouri som går ihop med byn Myrties……& ju längre bort vi drog oss dessto bättre blev stranden, dock har Myrties klapperstens strand……så någonstans på mitten höll vi till!!!

Där kunde vi bygga sandkakor!!!👍

Nu är väl inte Kalymnos känt för några vita ”pudersand”stränder precis & detta visste vi redan om!!! Dock är vattnet runt om Ön väldigt klart & med fantastisk färg!!

Nästa gång kommer vi bo i Myrties i stället eller i alla fall tillbringa våra stranddagar där!!!🌞

Säg hej till mannen ovan som jag köpte tvättsvamp av🇬🇷💙🇬🇷& som log mot mig resten av veckan!!!

Klart man måste köpa tvättsvamp med sig hem om man besöker ”tvättsvampsÖn”!!!

Jag har lite svårt att uttrycka min känsla……men missförstå mig rätt om jag säger så!!🤣

Kalymnos är enligt min mening en rätt ”ruffig”Ö…..& dom som känner mig vet att I LOVE IT!!!!!!🇬🇷💙🇬🇷

Det är just det enkla i Grekland jag älskar!!! Påminner mig mycket om Thassos (där vi tillbringat 5 veckor). En Ö som liksom bara växer & växer & växer för var dag man har lyckan att spendera där!!!😍

Kalymnos har ca 16000 invånare & dom flesta ca 3/4 bor i huvudstaden Pothia upplyste en taxichaufför oss om!!! Kalymnos tillhör dodekansiska ögruppen!!🇬🇷

Tror jag nämt det innan men för den som vill igen så betyder ”dodeka” = ”Δώδεκα” 12 på grekiska och därav namnet tolvöarna!!!!

Kalymnos är en rätt karg stenig & bergig Ö som också säkert många vet, så är det mängder med bergsklättrare som åker hit!!! Kanske inte så konstigt då högsta bergstoppen är runt 700m.

Finns ganska mycket vandrare oxå då Ön har en hel del grottor!!!

Trots sin karghet såg vi en hel del citronodlingar nere i dalgångarna!!

Nedan bild visar klapperstens stranden i Myrties……..jag älskade färgen på havet här!!🔝💙🔝

Ja, på nedan bild sitter då ”la familia” & väntar vid det lilla torget i Massouri på bussen som ska ta oss in till Pothia……vi satt länge kan jag säga, så länge att vi gick rakt över gatan & frågade i supermarketen om det ens fanns någon buss….svaret blev : Bad service!!🤣

Nåja till slut kom i alla fall en halv buss (buss ala mindre format) & naturligtvis skulle ALLA åka med just då……😲

Vi hyr som vanligt vespor ett par dagar för att utforska omgivningarna & turas om att köra!!! Melvinaki var än så länge i minsta laget för att åka med…….dock har vi själva haft cyckelhjälmar med oss hemifrån för sisådär 20-25 år sedan till våra egna barn (barnhjälmar fanns inte då) & haft varsin unge stående framför oss, kört sakta- försiktigt och dom ”älskade” våra vespadagar!!!!💙 så mycket att det faktiskt hänt att dom åkt några extraturer med hotellägaren ibland!!!🤣

Första fotostoppet blir högt ovanför huvudstaden Pothia vid klostret ”Agios Savvas”……& Woow är nog bara förnamnet, ja ni ser ju på nedan bild vilken UNDERBAR utsikt där är!!!!!🔝🇬🇷🔝🇬🇷🔝

Några kilometer bortanför Pothia kör vi plötsligt förbi denna lilla pärla till strand ”Gefyra” som ni ser på nedan bilder…….mest Greker som var där lät det som!!!

Vattnet var helt magiskt här!!!🔝🔝🔝faktiskt ännu bättre än vad mina foton visar…..

Ja…..zoomar ni in bergsbilderna så syns det pyttelite att grottan är full m getter & på bergsväggen hänger klättrarna!!!!

Vi fortsätter vår vespa färd……

Ovan & undre bild visar Vathy dalen, en rätt bördig & grön dal där grönsakerna man äter på Kalymnos odlas….

Ha ha ha…..var bara tvungen att delge er detta minspel nedan & hoppas det får någon att le!!!!😃ett par plastmuggar och lite isbitar & Melvinaki firar semester!!!!👍👍👍

Hur som helst så har vi blivit tipsade om både i förväg & utav vår svenska vespauthyrare Katarina i Myrties att vi måste ta oss till stranden ”Palionisos & kör vidare……..detta blev paradiset på Kalymnos för oss!!!🔝💙🔝💙🔝av det vi sett👍vi måste ju naturligtvis dit igen…..på 1v hinner man knappast se alla smultronställen!!! Bilderna får tala för sig själva om denna lilla underbara plats!!!🇬🇷

Fick även tips av Katarina på vespa uthyrningen att vi borde åka till ”Pirate Beach”……

Sagt & gjort….🛵🛵🛵

Och när vi kommer dit visar det sig att man varken får parkera bilar eller åsnor😲😲😲Hahaha, drar en lättnadens suck att vi faktiskt har vespor!!!🤣🤣🤣

Detta ”coola” ställe borde alla som besöker Kalymnos ta sig till!!🔝🔝🔝

Inte för strandens skull…..men för den sköna atmosfären. Tänk er att alla som jobbar där är pirater & ur högtalarna strömmar det reggae musik ala Bob Marley men på GREKISKA!!!💙💙💙

Miljön är såå cool……sjukt ruffigt men såå genomtänkt!!👍👍👍

När man sen får in menyn iform av en hoprullad skattkarta & blir severad troligtvis den godaste maten man ätit i Grekland……ja, då vet man att hit återvänder man mer än gärna!!!! Vi åt lunch på tavernan längst bort 2 dagar i rad!!!!🕺

Vi kör vidare mot hisnande höjder…

Tillbaks i huvudstaden Pothia…..

Uppe till höger på bilden ovan ser ni klostret som det var sån underbar utsikt ifrån…….

När jag frågar fiskarna om det är ok att ta en bild på dom, ja då blir jag inbjuden att titta in på deras båt👍🇬🇷👍……säg mig, är inte detta såååå  typiskt Grekland det kan bli!!

TELENDOS

Vi vill ta en dagstur med båt (smidigare än att simma🤣) över till den lilla vulkaniska klippön Telendos som ligger ca 700m från Kalymnos…..ön är bilfri sånär som på en moppebil som kör sopor!!!

Båten över går ”ofta” från den lilla hamnen i Myrties och enkel resa kostar 2€/ resa och person & betalar gör man först när man stiger av båten…..

På Telendos bor ”ca 70” invånare!!(inom parentes då det verkar råda delade meningar om detta)

Urgullig & pytteliten liksom den bara finns där……liten men ändå så levande Ö💙där alla hälsar ”Kalimera”

Likaså hamnpromenaden är liten och urgullig……

På hemvägen fick Melvinaki hjälpa kapten Giorgios att styra båten tillbaka till Kalymnos…….😍

Alla dessa möten med människor man egentligen inte känner, men ändå tycker sig känna en samhörighet med är väl så fin!❤Människorna på Kalymnos kändes verkligen såå genuint älskvärda och generösa……i varje affär, om vi så bara köpte vårt frukostbröd eller en glass, så fick Melvinaki 1 klubba!!😍

På nästan varje restaurang fick vi inte bara ett fruktfat efter maten (& det är inte så bara det heller😍) utan även stora fat med ”loukoumades” och glass till d!!!!

ΚΑΛΉ ΌΡΕΞΗ!!!

Maten……ja, jösses här levererar Kalymnos med flaggan i topp!!!🇬🇷🔝🇬🇷🔝🇬🇷 Maten är ju nästan alltid underbar i Grekland, men här är den verkligen grymt gooo (jämför åter m Thassos) Vi ville gå tillbaka till varenda taverna vi åt på…..men det hinner man ju tyvärr inte på 1v😔😔😔

Här ovan är jag på väg upp till vår lägenhet sista eftermiddagen efter en härlig dag på stranden & säger på återseende Kalymnos…….(så nu fick även hon bakom kameran vara med på bild😉)

Och farmors älskling Melvinaki säger hejdå i bussen på Kos på väg mot flygplatsen……16/6 2017!!😍

Τα ξανά λέμε……..🇬🇷💙🇬🇷

6 reaktioner till “Kalymnos

1. Tack för ännu en fantastisk reseskildring! Du delar med dej såååååå bra! Känns som jag var med….😜.
    Än en gång TACK för att du delar med dej!
    Kramelikram ❤❤👍

Gillad av 1 person

2. Nja kanske inte blir nån semester där men underbart att följa med dig …mina föräldrar var där op en kombo resa 1 veck kos 1 vecka kalymnos dem tyckte så där o det var över 25 år sedan he he kram fina skoj att följa dig på resan ❤🇬🇷

Gilla

1. Aha…..ok👍Kos har vi inte varit på än, bara flugit dit & hem nu när vi åkte till Kalymnos!!!🇬🇷Får ta den ön en annan gång!! Kram tbx😍